Landscape and Antiquity. Artists, scholars, and Travelers in the Roman Campagna (XVIII-XIX c.)
Abstract
During the last quarter of the eighteenth century and the first decades of the nineteenth, the flow of foreign artists, scholars and, aristocrats enlivened the Italian and especially the Roman scene, the fulcrum of artistic, antiquarian, and archaeological interests. Focusing on the field of the ‘Campagna’ such different approaches emerge and some recurring elements, as well as innovative visions and singular sensibilities. Dissemination of publications and prints was decisive in the elaboration of the individual and collective experience, including depiction of antiquities as they appeared to the eyes of observers, and of the fantastic images recalling perceptions and emotions.
Keywords: Rome, Grand Tour, architecture, restoration, Roman Campagna.
References
Annon F., Batty E., 1820. Italian Scenery. From Drawings Made in 1817, London: Rodwell & Martin.
Ashby T., 1903. “Dessins inédits de Carlo Labruzzi”, Mélanges d’archéologie et d’histoire, 23: 375-418.
Ashby T., 1927. The Roman Campagna in classical times, London: E. Benn, Macmillan Co.
Asor Rosa L., Marcelli M., Rossi P., Sasso d’Elia L., 2007. “Strumenti cartografici per la tutela e pianificazione del suburbio di Roma: dalla carta dell’Agro romano alla carta per la qualità nel nuovo Piano regolatore”, Semestrale di studi e ricerche di Geografia, 1: 61-84.
Bann S., 1990. The invention of the History: essays on the representation of the past, London: Manchester University Press.
Barbone Pugliese N. (ed.), 2016. Alessio De Marchis e i pittori di paesaggio a Roma tra Sei e Settecento, catalogue of the exhibition (Bitonto, 26 February - 22 April 2016), Foggia: Claudio Grenzi.
Bevilacqua M., 2005. “Nolli, Vasi, Piranesi, Percorsi e incontri nella città del Settecento”, in M. Bevilacqua (ed.), Immagine di Roma antica e moderna, Roma: Artemide: 9-19.
Bevilacqua, M., 2015. “Giovanni Battista Piranesi”, in Dizionario Biografico degli Italiani, Rome: Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani, v. 84, sub voce.
Bianconi G.L., 1779. Elogio storico del cavaliere Giovanni Battista Piranesi, Celebre antiquario ed incisore di Roma, in G.L. Bianconi, Opere del consigliere Gian Lodovico Bianconi bolognese, ministro della corte di Sassonia presso la Santa Sede ed incisore di Roma, Milan: Tipografia de’ Classici italiani, II: 127-140.
Bordeleau A., 2014. Charles Robert Cockerell, Architect in Time. Reflections around Anachronistic Drawings, London: Ashegate.
Brancati 1990
Brancati A., 1990. La cartografia dell’agro romano, Roma: Palombi.
Buchanan 1999
Buchanan A., 1999. “Science and sensibility: architecture and antiquarianism in the early XIX century, in M. Myrone, L. Peltz (eds.), Producing the past, aspect of antiquarian culture and practice, 1700-1850, Aldershot: Routledge: 169-186.
Bulwer-Lytton E., 1834. The last days of Pompeii, London: Richard Bentley.
Burnet G.W., 1885-1900. “Deering, John Peter”, in Dictionary of National Biography. London: Smith, Elder & Co. 1885-1900, v. 14, sub voce.
Busiri Vici A., 1976. Trittico paesistico romano del ‘700: Paolo Anesi, Paolo Monaldi, Alessio De Marchis, Rome: U. Bozzi.
Chiarini M. (ed.), 1967. Paesisti, bamboccianti e vedutisti nella Roma seicentesca, Firenze: Tipolitografia STIAV.
Chiarini M., 1990. “Alessio De Marchis”, in Dizionario Biografico degli Italiani, Rome: Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani, v. 38, sub voce.
Clay E., 1976. Sir William Gell in Italy. Letters to the society of Dilettanti, London: Hamilton.
Clifford T., Dickinson C., 2012. Carlo Labruzzi. The Grand Tour”, London: Simon C. Dickinson Ltd.
Clivio Marzoli C. (ed.), 1985. Imago et mensura mundi, Rome: Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani.
Coen P., 2001. “Arte, cultura e mercato in una bottega romana del XVIII secolo: l’impresa calcografica di Giuseppe e Mariano Vasi, fra continuità e rinnovamento”, Bollettino d’Arte, 85: 23-74.
Cubberley T., Hermann L. (eds.), 1992. Twilight of the Grand Tour. A Catalogue of the drawings by Jame Hakewill in the British School at Rome Library, Rome: Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato.
Debenedetti E. (ed.), 2008. Architetti e ingegneri a confronto, l’immagine di Roma fra Clemente XIII e Pio VII, Roma: Bonsignori.
Debenedetti E. (ed.), 2016. Giovanni Battista Piranesi. Predecessori, contemporanei e successori. Studi in onore di John Wilton-Ely, Rome: Quasar.
De Rosa P. A., Jatta B., 2013. La Via Appia nei disegni di Carlo Labruzzi alla Biblioteca Apostolica Vaticana, Città del Vaticano: Biblioteca Apostolica Vaticana.
De Seta C. (ed.), 2005. Imago Urbis Romae, l’immagine di Roma in età moderna, Rome: Electa.
De’ Polignac F., 1993. “La fortune du «columbarium»”, in J. Raspi Seerra (ed.), Idea e scienza dell’antichità. Roma e l’Europa 1700-1770 , Rome: Quasar: 41-89.
Di Carpegna N., 1956. Paesisti e vedutisti a Roma nel Seicento e nel Settecento: terza esposizione temporanea delle pitture seicentesche e settecentesche della Galleria nazionale, Rome: Del Turco.
Edwards C., 2007. “Translating empire? Macaulay’s Rome”, in C. Edwards (ed.), Roman Presences: receptions of Rome in European culture, 1789-1945, Cambridge: Cambridge University Press: pp. 70-87.
Enggass C., Enggass R. (eds.), 1977. N. Pio, “Le vite di pittori, scultori et architetti in compendio da numero di ducento venticinque”, Roma 1724, Città del Vaticano: Biblioteca Apostolica Vaticana.
Frutaz P. A., 1972. Le carte del Lazio, Roma: Istituto di Studi Romani.
Fusconi G., 1984. I paesaggi di Nicolas-Didier Boguet e i luoghi tibulliani: dalle collezioni del Gabinetto Nazionale delle Stampe, Rome: De Luca.
Garric J.-P., Pasquali S., Pupillo M. (eds.), 2021. Roma in età napoleonica, Antico, architettura e città da modello a laboratorio, Rome: Officina Libraria.
Gell W., Gandy J.P., 1817-1819. Pompeiana. The Topography, edifices, and ornaments of Pompeii, London: Rodweel & Martin.
Geymonat L., 1985. “Perché un filosofo della scienza si interessa di cartografia”, in Clivio Marzoli C. (ed.), Imago et mensura mundi, Rome: Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani: 7-9.
Gillespie R., 2016. “Richard Du Bourg’s «Classical Exhibition», 1775-1819”, Journal of the History of Collections, 29, 2: 251-269.
Grelle Iusco A. (ed.), 2005. Giuseppe Vasi. Il fondo di matrici dell’Istituto Nazionale per la Grafica. Osservazioni e divulgazioni, Rome: Artemide.
Hakewill J., 1820. A picturesque tour of Italy, London: J. Murray.
Hind A., 1923. “Laura Piranesi”, The Burlington Magazine for Connoisseurs, 43, 246: 140.
Hyde M., 2015. Piranesi’s Lost Words, Pennsylvania, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press.
Hyde M., 2016. “Marcher sur les traces de son père: The Piranesi Enterprise between Rome and Paris”, in E. Debenedetti (ed.), Giovanni Battista Piranesi. Predecessori, contemporanei e successori. Studi in onore di John Wilton-Ely, Rome: Quasar: 263-278.
Hoare R.C., 1819. Recollections Abroad and A Classical Tour through Italy and Sicily, London: M. Mawman.
Hornsby C., 2000. “Carlo Labruzzi: an album of thirteen aquatints dedicated to Sir Richard Colt Hoare”, Apollo: 151, 457: 3-8.
F. Iovine F., 2013-2014. Antonio Nibby e la Carta de’ dintorni di Roma: un viaggio lungo cinque anni, Degree Thesis, Rome: University of Roma Tre, (advisor: prof. C. Masetti).
Jonsson M., 1986. La cura dei monumenti alle origini: restauro e scavo di monumenti antichi a Roma 1800-1830, Stockholm: Åström.
Knight E.C., 1805. Description of Latium; or, La Campagna di Roma, London: Longman, Hurst, Rees, and Orme.
Laureti L., 1985. “Origini e sviluppo del tematismo nella cartografia italiana tra il Settecento e l’Ottocento con particolare riferimento al Mezzogiorno”, in C. Clivio Marzoli (ed.), Imago et mensura mundi, Rome: Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani: 479-486.
Leone F., 2004. “Carlo Labruzzi”, in Dizionario Biografico degli Italiani, Rome: Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani, v. 63, sub voce.
Le Pera Buranelli S., 1994. La cartografia dei beni storici, archeologici e paesistici nelle grandi aree urbane dal censimento alla tutela, Rome: Quasar.
Le Pera Buranelli S., Turchetti R., 2003. Sulla via Appia da Roma a Brindisi. Le fotografie di Thomas Ashby (1891-1925), Rome: L’Erma di Bretschneider.
Lolla M.G., 1999. “Ceci n’est pas un monument. Vetusta Monumenta and antiquarianism aesthetics”, in M. Myrone, L. Peltz (eds.), Producing the past, aspect of antiquarian culture and practice, 1700-1850, Aldershot: Routledge: 15- 34.
Lolla M.G., 2002. “Monuments and texts: antiquarianism and the beauty of antiquity”, Art History, 25: 431-449.
Lo Sardo E., 1987. “La cartografia dello Stato Pontificio in età napoleonica”, in Villes et territoire pendant la période napoléonienne (France et Italie), Roma: Boccard: 121-131.
Malizia R., 2017. Lungo l’Appia a Terracina nel 1789: sulle tracce del viaggio di Orazio, Terracina: Bookart.
Marchesi R., 2018. Il Grand Tour nel Golfo di Gaeta, Gaeta: Ali Ribelli.
Maronnie B., 2022. “«Sulle singolari tracce del padre»: Laura Piranesi incisora”, in M.C. Misiti, G. Scaloni (eds.), Giambattista Piranesi: Sognare il Sogno Impossibile, Istituto Centrale per la Grafica, Roma 2022 (https://doi.org/10.53786/piranesimultimediale.24).
Masetti C., Gallia A., 2016. “La Carta de’ dintorni di Roma di William Gell e Antonio Nibby (1827)”, Bollettino della Associazione Italiana di Cartografia, 156: 46-58.
Massafra M.G., 1993 “Via Appia illustrata ab Urbe Roma ad Capuam. Disegni di Carlo Labruzzi nel Gabinetto Comunale delle Stampe”, Bollettino dei Musei comunali di Roma, 7: 43-56.
Minor H.H., 2001. “Rejecting Piranesi”, The Burlington magazine, 143: 412-419.
Momigliano A., 1950. “Ancient history and the antiquarianism”, Journal of the Warburg and Courtalud Institute, 13: 285-315.
Myrone M., Peltz L. (eds.), 1999. Producing the past, aspect of antiquarian culture and practice, 1700-1850, Aldershot: Routledge.
Moorby N., 2024. The Via Appia Antica, Rome: the Circus of Maxentius; and Two Views Approaching the Tomb of Cecilia Metella 1819 by Joseph Mallord William Turner, in David Blayney Brown (ed.), J.M.W. Turner: Sketchbooks, Drawings and Watercolours, London: Tate Research Publication (https://www.tate.org.uk/art/research-publications/jmw-turner/joseph-mallord-william-turner-the-via-appia-antica-rome-the-circus-of-maxentius-and-two-r1132679)
Nibby A., Gell W., 1820. Le mura di Roma, Rome: Vincenzo Poggioli.
Nibby A., 1837. Analisi s storico-topografico-antiquaria della carta de’ dintorni di Roma, Rome: Tipografia delle Belle Arti.
Oechslin W., 1975. “Luigi Canina”, in Dizionario Biografico degli Italiani, Rome: Istituto della Enciclopedia Italiana Treccani, v. 78, sub voce.
Pearce S., 2007. Visions of antiquity. The Society of Antiquaries of London, 1707-2007, London: Society of Antiquaries of London.
Pinto S., Barroero L., Mazzocca F. (eds.), 2003. Maestà di Roma. Da Napoleone all’Unità d’Italia, Rome: Electa.
Quilici Gigli S., 1994. “Da Nibby al programma Latium Vetus: centocinquanta anni di ricerche topografiche nella campagna romana”, in La cartografia dei beni storici, archeologici e paesistici nelle grandi aree urbane dal censimento alla tutela, Rome: Quasar: 25-28.
Raspi Serra J. (ed.), 1993. Idea e scienza dell’antichità. Roma e l’Europa 1700-1770, Rome: Quasar.
Riccio B., 2003. “Omaggi inglesi”, in S. Pinto, L. Barroero, F. Mazzocca (eds.), Maestà di Roma. Da Napoleone all’Unità d’Italia, Rome: Electa: 193-206.
Riccio B. (ed.), 2013. William Gell, archeologo, viaggiatore e cortigiano, Rome: Gangemi.
Salmon, F. 2000. Building on ruins, Ashgate: Aldershot.
Sponberg Pedley M., 2004. “Scienza e cartografia. Roma nell’Europa dei lumi”, in M. Bevilacqua (ed.), Immagine di Roma, Rome: Artemide: 37-47.
Sweet R., 2004. Antiquaries. The discovery of the past in XVIII Britain, London: Hambledon Continuum.
Sweet R., 2015. “William Gell and Pompeiana (1817/1819 and 1832)”, Papers of the British School at Rome, 83: 245-281.
Tetti B., 2016. “The Space Between the Banks of the Tevere River: Carlo Marchionni’s Drawings for Three Roman Bridges” in C. Smylitopoulos (ed.), Agents of Space: Eighteenth- Century Art, Architecture and Visual Culture, Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing: 61-77.
Tetti B., 2017. “Studio dell’antico. Echi e contributi europei”, in I. Fiumi Sermattei, R. Regoli, M.P. Sette (eds.), Antico, conservazione e restauro nell’età di Leone XII, Ancona: Quaderni del Consiglio Regionale delle Marche: 271-296.
Tetti B., 2019. “A Path Through Ruins, Remains and Monuments: Historical Heritage Consideration”, in S. Dutta (ed.), Early XIX c. Women’s British Writings, British Women, Travel and Empire, 1770-1850, London: Routledge Publisher: 52-69.
Tetti B., 2023. “Identity Perception in Monuments, Ruins and Remains: Roman and Romano-British Heritage in British Travel Accounts c.1770-1820”, in F. Lembo Fazio, V. Tomassetti (eds), Emotions and Architecture. Forging Mediterranean Cities Between the Middle Ages and Early Modern Time, London: Routledge Publisher: 151-174.
Tozzi S., 2014. “Tra ragione e sentimento. Roma nelle immagini dei vedutisti stranieri”, in S. Tozzi, A.M. D’Amelio (eds.), Luoghi comuni. Vedutisti stranieri a Roma tra il XVIII e il XIX secolo, Rome: Campisano: 13-32.
Tozzi S., A.M. D’Amelio (eds.), 2014. Luoghi comuni. Vedutisti stranieri a Roma tra il XVIII e il XIX secolo, Rome: Campisano.
Valenti Prosperi Rodinò S., 2014. “«O Roma, mia patria, città dell’anima». Il mito di Roma e della campagna romana nei pittori e incisori francesi, inglesi e tedeschi del XVIII e XIX secolo”, in S. Tozzi, A.M. D’Amelio (eds.), Luoghi comuni. Vedutisti stranieri a Roma tra il XVIII e il XIX secolo, Rome: Campisano: 9-12.
Waldie J., 1820. Sketches Descriptive of Italy, London: J. Murray.
Woods J., 1828. Letters of an Architect from France Italy and Greece, London: John and Arthur Arch.